Brunei, Media Permata, Malaio

[ad_1]

SKOPJE, 24 APRIL – Pengundi di Macedonia Utara mula mengundi hari ini dalam siri pilihan raya pertama bagi menentukan sama ada negara itu akan menyertai Kesatuan Eropah (EU).

Pengundi telah membuang undi pada pusingan pertama pilihan raya presiden, diikuti pilihan raya kecil presiden dan parlimen dalam dua minggu akan datang.

Pilihan raya itu diadakan berikutan perselisihan selama dua tahun antara kerajaan dan pembangkang mengenai cara menangani negara jiran Bulgaria yang menyekat laluannya untuk menjadi ahli EU.

Hubungan antara Sofia dan Skopje telah tegang selama bertahun-tahun disebabkan pertikaian sengit mengenai bahasa dan sejarah di kedua-dua buah negara.

Sofia enggan menyokong pembukaan rundingan penyertaan antara Skopje dan EU sehingga Macedonia Utara mengiktiraf minoriti kecil Bulgaria dalam perlembagaan.

Presiden Stevo Pendarovski dan parti pemerintah berhaluan kiri, Demokrat Sosial (SDSM) bersedia untuk membuat pindaan tetapi kekurangan jumlah anggota untuk memenangi undi parlimen.

Parti pembangkang VMRO-DPMNE enggan berganjak, mengatakan sebarang perubahan perlembagaan boleh berlaku selepas Macedonia Utara menyertai EU, pendirian yang dikatakan oleh kerajaan sebagai tidak realistik.

Pusingan pertama pilihan raya presiden hari ini memberikan dua pandangan yang bertentangan mengenai pengundian, dengan Pendarovski berisiko disingkirkan oleh Gordana Siljanovska-Davkova, yang disokong oleh parti sayap kanan VMRO-DPMNE.

Stesen pengundian dibuka pada pukul 7:15 pagi waktu tempatan. – AFP

Reaksi Davkova semasa bercakap pada perhimpunan terakhir menjelang pilihan raya di Shtip pada 22 April. – AFP

[ad_2]

Source link

Notícias

Indonésia, Republika, Indonésio

[ad_1] REPUBLIKA.CO.ID, JAKARTA — Direktur Jenderal Bea dan Cukai Kementerian Keuangan Askolani buka suara soal tingginya sanksi administrasi barang impor. Dia menjelaskan besaran sanksi administrasi

Indonésia, Indo Pos, Indonésio

[ad_1] Harianjogja.com, DEPOK—Ombudsman Republik Indonesia (ORI) DIY meminta masyarakat untuk melapor jika menemui tiang-tiang kabel yang tampak semrawut. Laporan-laporan yang datang dari masyarakat ini akan

Hong Kong, South China Morning Post, Inglês

[ad_1] Hong Kong authorities will step up enforcement on illegal ride-hailing services and rogue taxi drivers over the coming Labour Day “golden week” holiday, while

Tailândia, Business Day News, Tailandês

[ad_1] มูลนิธิสุญญตาวิหารเผยหลักสูตรการดับทุกข์สำหรับผู้บริหารระดับสูงรุ่นแรก มีผู้สนใจในช่วงสองอย่างล้นหลาม รองประธานมูลนิธิฯเผยมีทั้งอดีตรัฐมนตรี อดีต สว. และอดีตปลัดกระทรวง สนใจ ชี้หลักสูตรนี้เหมาะกับโลกในยุคปัจจุบัน นายสมชาย เลิศด้วยลาภ รองประธานมูลนิธิสุญญตาวิหาร เปิดเผยว่าด้วยสถานการณ์ปัจจุบันสิ่งที่เกิดขึ้นทั้งในประเทศไทยและในโลก ทั้งปัญหาสังคม ปัญหาเศรษฐกิจ ปัญหาทุกอย่างอีกมากมายที่เกิดขึ้น สำหรับผู้บริหารจะมีการรับรู้และรับผิดชอบมากกว่าบุคคลทั่วไป ทั้งผู้บริหารหน่วยงานภาครัฐ และผู้บริหารหน่วยงานภาคเอกชน โดยทุกข์ที่เกิดขึ้นนั้น เกิดเพราะความรับผิดชอบที่มีต่อตัวเอง หน่วยงานและสังคม รวมถึงประเทศการเป็นทุกข์สำหรับผู้บริหารแล้ว มักจะไม่สามารถบอกหรือปรึกษาใครได้ เพราะความน่าเชื่อถือและความคาดหวังของคนในองค์กร